A step towards some change

I am a very simple egyptian girl, who is not satisfied somehow with her society and feels like this specific society deserves more than it gets, and can be the best with little more effort and much more frankness and persistance. "If you don't like something, change it. If you can't change it, change your attitude. Don't complain."(Maya Angelou)

Name:
Location: Cairo, Egypt

Tuesday, August 15, 2006

مكتب "الوطن" لتوظيف العماله في الخارج

مشهد بيتكرر كتير اوي يمكن اكتر من مرة في بيت واحد.
الاب لابنه: بص يابني انا استلفت فلوس من عمك و بعت دهب امك عشان تقدر تسافر تعمللك قرشين.
انا عارف انك كنت لاول على دفعتك مع ذلك متعينتش فى الكليه عشان ابن العميد العاشر على الدفعه لازم يتعين.
الابن: يا بابا انا همسك في الفرصه دي بإديا و سناني انا ما صدقت اني الاقي فرصه زي دي.
و يسافر الابن الي الخارج ميهمش الخليج ولا غيرها المهم ان البلد خسرت ابن من اولادها بسبب الكوسا و المحسوبيه ومع الاسف اننو هيلاقي اللي هيقدر امكانياته صح.
مشهد تاني يحزن اكتر.
الابن ده لما يرجع بلده تاني هيكون الحال كالتالي:
بابا انا جاي في الاجازه دي ان شاء الله عشان نشوف العروسه اللي انت قلتلي عليها (ده اذا مكنش اتجوز اصلاً) ونخلص الموضوع و اخدها و نسافر. انا بصراحه مقدرش افضل في البلد دي اكتر من كده مفيش حاجه عدله و كله زفت الاسعار, الخدمات والامكانيات كمان.
ام العريس تتكلم مع ام العروسه: يا حبيبتي ابني ماشاء الله جاهز من كله و شغال في بلاد بره بيقبض بالافرنجي و بنتك هتعيش معاه هناك معززه مكرمه و مش هتحتاج حاجه.
ام العروسه لابو العروسه: ده عريس لقطه يا حاج مش هيكلفنا حاجه و ياخويا اختها الصغيره اولى بالفلوس اللي هنوفرها نجهزها بيها. على بركة الله.
و تتكرر المشاهد المشابهه او غير, المهم هو هنفضل لامتي خيرنا و خير بلدنا طالع لبره كده محدش هيقدر يستحمل يعيش في البلد ؟ نسيبها تخرب اكتر؟ وللا نتحرك فبل فوات الاوان و قبل غيرنا ما يجي يشفط خيرنا و خير البلد دي !!! ساعتها بس هنقول ياريت !!!!!!!!!!
اللي يعرف يرد عليا



0 Comments:

Post a Comment

<< Home